woensdag 27 november 2013

Presenteren in het dialect

Enkele jaren geleden hebben ze op één de presentatrices in hun eigen dialect laten presenteren tijdens de week van de taal. Ik vond hiervan enkele filmpjes terug op YouTube waaronder een fragment van Evy Gruyaert die ook afkomstig is uit Meulebeke. (http://www.youtube.com/watch?v=ELMv0CulaZI)

Persoonlijk vond ik dat wel een leuk initiatief, maar natuurlijk zou dit niet iedere dag kunnen. Ook niet alle mensen weten dit te waarderen. In het Nieuws zou ik dit ook niet kunnen appreciëren, omdat dit gewoon in het algemeen Nederlands hoort te zijn. 

Persoonlijk hecht ik veel belang aan taal. Ik vind het noodzakelijk dat iedereen het algemeen Nederlands beheerst of toch tussentaal kan spreken. Ook het dialect en de tussentaal mogen voor mij blijven bestaan, want dat onderscheid mensen van elkaar en ik vind dat mensen wel verschillend mogen zijn. Het AN is wel belangrijk om verstaanbaar te zijn voor iedereen. Bovendien zijn er al heel veel jobs waar het algemeen Nederlands een vereiste is.

Zelf spreek ik ook niet echt dialect, omdat ik het zo niet aangeleerd heb. Als kleuterjuf zal ik ook een goed taalgebruik moeten aannemen, want er wordt verwacht dat ik een voorbeeld kan zijn en daar ben ik me bewust van. Daarom vind ik het ook positief dat men onderzoek doet naar de taalattitudes bij kinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten