Voor het
taalonderzoek van de onderzoeksgroep Erfgoededucatie van VIVES Lerarenopleiding
campus Tielt namen wij enquêtes af met geluidsfragmenten aan drie kinderen uit
de geselecteerde basisschoolklassen.
In de
geluidsfragmenten wordt drie keer hetzelfde over een foto verteld, maar drie
keer op een andere manier. Namelijk in het AN, regiolect en dialect.
De kinderen
moeten enkele vragen raden zoals bijvoorbeeld: ‘wie van de drie is een
meester?’, ‘Wie van de drie woont in een groot huis?’, … De kinderen weten de
vragen al op voorhand.
Na het
afleggen van mijn enquêtes heb ik toch wel ontdekt dat het vooral bij de twee
jongste leeftijdscategorieën moeilijk is om het onderscheid te maken tussen de
verschillende geluidsfragmenten. Ik heb het enkele keren proberen uitleggen,
maar het bleef moeilijk. De kleuter vond vooral het dialect grappig en gaf
volgens mij gewoon willekeurig een antwoord. De leerling van het derde leerjaar
wist niet zo goed hoe ze dit kon weten. Ze dacht er wel al over na.
Bij de
laatste leeftijdscategorie verliep het al vlotter. Het meisje dacht er al meer
over na. Ze kon wel geen onderscheid maken tussen de tussentaal en het dialect,
want ze omschreef beiden als dialect.
Ik kan
besluiten uit dit onderzoek dat de drie kinderen waarbij ik de enquête heb
afgelegd niet inzien dat alle antwoorden juist kunnen zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten