woensdag 27 november 2013

Taalattitudes bij jonge kinderen

Voor het taalonderzoek van de onderzoeksgroep Erfgoededucatie van VIVES Lerarenopleiding campus Tielt namen wij enquêtes af met geluidsfragmenten aan drie kinderen uit de geselecteerde basisschoolklassen.

In de geluidsfragmenten wordt drie keer hetzelfde over een foto verteld, maar drie keer op een andere manier. Namelijk in het AN, regiolect en dialect.
De kinderen moeten enkele vragen raden zoals bijvoorbeeld: ‘wie van de drie is een meester?’, ‘Wie van de drie woont in een groot huis?’, … De kinderen weten de vragen al op voorhand.

Na het afleggen van mijn enquêtes heb ik toch wel ontdekt dat het vooral bij de twee jongste leeftijdscategorieën moeilijk is om het onderscheid te maken tussen de verschillende geluidsfragmenten. Ik heb het enkele keren proberen uitleggen, maar het bleef moeilijk. De kleuter vond vooral het dialect grappig en gaf volgens mij gewoon willekeurig een antwoord. De leerling van het derde leerjaar wist niet zo goed hoe ze dit kon weten. Ze dacht er wel al over na.  

Bij de laatste leeftijdscategorie verliep het al vlotter. Het meisje dacht er al meer over na. Ze kon wel geen onderscheid maken tussen de tussentaal en het dialect, want ze omschreef beiden als dialect.


Ik kan besluiten uit dit onderzoek dat de drie kinderen waarbij ik de enquête heb afgelegd niet inzien dat alle antwoorden juist kunnen zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten