donderdag 26 december 2013

Doe-stage 'de Sint'

Twee december vertrok ik vol enthousiasme en met een volgeladen koffer naar de school waar ik al enkele keren was gaan observeren. Het was zover, ik mocht zelf voor het eerst activiteiten geven aan de eerste kleuterklas.

Ik begon met het geven van het onthaal. De kleuters en ik zongen het lied: "goedemorgen allemaal". Daarna koos ik het kindje van de dag aan de hand van de klassymbolen. Deze kleuter mocht mij de hele dag helpen. We maakten eerst Jules wakker. Vervolgens keken we welk weer en welke dag het was volgens het klasritueel. Tot slot was het tijd voor de aanwezigheden.

Aangezien het belangstellingscentrum "de Sint" was had ik een grote stoomboot gemaakt. Om het spannend te houden had ik de stoomboot verstopt onder een groot laken. Ik liet de kleuters raden wat er onder het laken zat aan de hand van de vragen die ik stelde. Al heel vlug wisten ze het antwoord.

Telkens als ik een naam afriep mocht deze kleuter zijn symbool op de stoomboot komen kleven. De stoomboot was al snel versierd met kleurrijke symbolen.



Na het onthaal was het tijd voor een verhaal. Ik koos voor het boek "Klaasje Sinterklaasje". Als inleiding zong ik het lied: "ik zit zo gezellig in mijn hoekje". De kinderen werden hier stil van, waardoor ze heel geboeid naar mijn verhaal hebben geluisterd. Het verhaal gaat over Klaasje, de jongen die later ook Sinterklaas wil worden. Hij oefent iedere dag en mag uiteindelijk Zwarte Piet en Sinterklaas helpen om cadeautjes uit te delen. Het is een boek vol fantasie en daar houden de kleuters van.



Die dag volgde er nog een beeldactiviteit en mijn eerste muziekmoment. Ik sloot de dag af met een tussendoortje, waarna we nog een liedje zongen.  

Het was een leuke, leerrijke en toch ook wel drukke dag. Ook van de andere dagen heb ik enorm genoten. Ik kijk al uit naar mijn volgende stage, die wat langer zal zijn.

Beeldactiviteit: Zwarte Piet 
Themahoek 

Schoorsteen voor het tweede onthaal


3 opmerkingen:

  1. Wat is het fijn om ook jouw doe-momenten eens te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele mooie knutselwerken gemaakt Laura!
    Je hebt dat fantastisch gedaan en ik wens je nog veel
    succes toe met je examens en als toekomstige juffrouw! :D

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super dat je genoten hebt van je eerste dagen als juf. Ook heel mooi knutselwerk trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen