donderdag 26 december 2013

Let op voor taalfouten!

Bij het schrijven van een blog is het niet altijd evident om zonder taalfouten te schrijven. Soms zijn er ook nog bepaalde woorden waar ik even twijfel. Hier enkele gevallen, waarbij ik even heb moeten nadenken of iets opzoeken.

    1)   Is het nu screeningtest of screeningstest?

Regel: als het eerste woorddeel eindigt op –heid, -ing of –teit schrijven we de tussenletter –s.

    2)   Waarom schrijven we onmiddellijk met zowel een dubbele d als een dubbele l?

De dubbele d houdt verband met de klemtoon en de dubbele l met het ontstaan van het woord uit de kern “middel”.

    3)   Is Zwarte Piet nu met een hoofdletter of zonder?

Zwarte Piet verwijst naar “de knecht van Sinterklaas”. Het is dus een eigennaam die geschreven wordt met een hoofdletter.  

4) Is het nu de jongen dat of de jongen die? 

Het-woorden worden gevolgd door dat en de-woorden worden gevolgd door die. Dit is de algemene regel bij het kiezen van het juiste betrekkelijk voornaamwoord. Het is dus in dit geval de jongen die. 

5) Is het woord "snel" Algemeen Nederlands? 

Ik keek even op de online encyclopedie en ik vond het woord onmiddellijk. Ik kan hieruit besluiten dat het wel degelijk Algemeen Nederlands is. Er zijn heel veel synoniemen voor dit woord zoals vlug, gauw, direct, ... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten