vrijdag 13 december 2013

Toneel (muzische grondhouding)

Voor het vak muzische grondhouding werden we in groepen verdeeld van ongeveer zes personen om samen een toneel in elkaar te steken. 

Dit toneel werd uiteindelijk gebracht voor de kinderen in de opvang te Kanegem. Ik vond dit een zeer leuke belevenis, vooral omdat ik het leuk vind om expressief bezig te zijn. Ook de doelgroep lag mij, aangezien ik in mijn latere beroep als kleuterjuffrouw ook dag in dag uit met deze doelgroep wil werken. 

Het begon allemaal met een boek dat we kregen van de leerkracht. Het was de bedoeling dat we ons op dat boek konden baseren. Wij hadden het boek "Aan tafel" van Wilma Degeling en Veronica Nahmias. 

Dit boek sprak mij onmiddellijk aan, omdat we er veel konden mee doen. De dieren als personage wouden we behouden, want we zagen het al meteen zitten om ons te verkleden. Het ging vlot om het boek uit te werken tot onze toneelversie. Doordat we met veel waren hebben we onze ideeën en creativiteit uitgewerkt tot één mooi geheel. 

Daarna zijn we aan ons decor in karton begonnen . Toen we afspraken om te repeteren viel ons decor uit elkaar. We waren niet tevreden, waardoor we alle moed bij elkaar geraapt hadden om een nieuw decor in elkaar te steken. Dit was net voor de deadline, waardoor er wel wat stress aan te pas kwam. Uiteindelijk was ons decor klaar en hebben we een succesvolle repetitie gehad, waarbij we nog enkele aandachtspuntjes kregen. 


Tot slot gingen we op veertien november met z'n allen naar Kanegem om ons toneel op te voeren voor de kinderen. Voor mij was dit in ieder geval een geslaagde opdracht die zeker voor herhaling vatbaar is. 

Indien je meer wilt weten over het boek "Aan tafel" kan je op de volgende site terecht: http://www.wilmadegeling.nl/Aan%20tafel.html

1 opmerking:

  1. Een toneelopvoering van mijn prentenboek 'Aan tafel!' - dat is nog eens een leuke ontdekking op internet.
    Fijn te lezen dat het boek je aansprak en dat je het een geslaagde opdracht vond. Ik hoop dat de kinderen voor wie jullie het opvoerden er ook van genoten hebben.
    Succes met je opleiding.
    Met vriendelijke groet,
    Wilma Degeling

    BeantwoordenVerwijderen